Författare Ämne: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?  (läst 17087 gånger)

Utloggad Liberty Silver AB

• Sponsor
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 0
Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« skrivet: torsdag 16, januari 2014, 00:03:47 »
Någon som varit med om att produkter de köper regelbundet, oftast någon slags mat, har blivit mindre istället för dyrare? En slags dold inflation som man kan kalla för "krympflation".

Liberty Silver publicerade idag ett inlägg som tog upp ämnet:
Inflation, deflation eller ”krympflation”?

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 2
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #1 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 02:29:43 »
Ja det var väldigt intressant det här. Det är antagligen den vägen man kommer att gå för att inflatera iväg matpriserna. Det enda jag kommer på på rak arm är jul-/påskmust som numera levereras i 1,4 L PET istf som tidigare 1,5. Det finns förresten småPET också, på 40 istf 50 cl tror jag. Och små läsk på aluburk, 25 cl istf 33. De nya, mindre kostar som de större.

Ska tänka på det här och klaga hos leverantörerna om jag orkar, men det är ju helt meninglöst. Man får ju aldrig annat än idiotiska trams-svar av en drönare, typ "Hej och tack för din synpunkt. Våra undersökningar visar att många människor föredrar en lite mindre förpackning av xxxxxx!" Att undersökningen ifråga bestod av några personer på HR och marknadsavdelningen på det egna företaget ligger man lågt med....

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 02:52:06 »
Under en tid då kaffepriset sköt i höjden så sålde Gevalia 450g förpackningar. När kaffepriset sjönk så kom 500g förpackningarna tillbaka.

Upptäckte jag av en slump.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #3 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 08:08:59 »
En annan, i mitt tycke, mycket tydlig trend är kvalitetsförsämringen för varje krona. Denna syns ju inte alls i statistiken men är enligt mig där den alla största delen av den faktiska inflationen sker.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 716
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #4 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 08:51:44 »
Oh yes, vår civilisation är hotad! En dosa lössnus brukade innehålla 50 gram snus. Idag tror jag att en dosa General innehåller 42 gram medan budgetvarianter innehåller ner mot 35 gram. Portionssnus har jag sämre koll på men det är färre prillor i dosorna och mindre snus per prilla. Upprörande!  8)

Utloggad lars

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
« Svar #5 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 09:21:51 »
Diesel och bensin har ju fått mer billiga tillsatser.

Utloggad Brök

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 09:39:05 »
Ett cigarettpaket innehåller sedan några år tillbaka 19 cigg i stället för 20. Lidls fulcigg innehåller så lite som 17 cigg per paket. Nu är väl i och för sig cigaretter och snus sådant som staten aktivt arbetar för att vi ska konsumera mindre, så det är ju lite annorlunda än med exempelvis mjölk.

Värre är det med den inbyggda livstidsförkortningen hos sällanköpsvaror, så att man måste köpa ny dator/stereo/tv vart tredje år för att de pajar.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #7 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 11:00:42 »
Jodå! Jag blandar numera egen müsli eftersom nästa alla müsliproducenter krympt förpackningarna från 1 kg som jag tycker är optimalt för mig.  >:(

Men jag har även upplevt motsatsen d v s onödigt stora förpackningar eller portioner för att motivera ett högre pris. På kaféer är alla bakelser numera gigantiska jämfört med för några år sedan. Snabbrestaurangernas super size portioner är ett annat exempel även jag personligen ändå inte går på Donken etc. Detta fenomen bygger på att råvarorna är så liten del av kostnaden så om man kan ta ett högre pris för en större portion blir det pengar rätt ner i tillverkarens ficka.

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
« Svar #8 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 14:18:28 »
Tycker att man ser som Ni nämner, olika typer av storlek på förpackning. Det har ökat enligt mig, rätt kraftigt. Ser ut som att de innehåller samma mängd vara, men ack, så är inte fallet.

Men den farligaste saken, enligt mig, är att de stoppar in ännu mer tillsatser, så att de attackerar problemet från flera olika håll.

Exempel på en icke namngiven vara 500g.

* Mängden vara ser ut att vara lika mycket. Men förpackningen förvillar.

* Fler tillsatser (kemiska samt fler av de billigare produkterna) för att uppnå mängden.

* Priset samma.

Så förpackningen tar bort 50g, tillsatser/billigare vara ökar med 50g/, priset detsamma.

500g - 100g = 400g vara som innan. Detta betyder en ökning med priset på 20% på en relativt kort period.

Sen skall vi inte glömma det tryck som stora aktörer gör för att kunna sälja varan billigare än konkurrenter.

Ett exempel är saft. Köp riktig saft, kostar mellan 30 - 40kr för 0,75l. Nu köper man dunkar, med flera liter i för under 20kr.

Utloggad crsan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #9 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 14:21:33 »
Har funderat på varför Big Mac heter just BIG Mac då den inte är speciellt stor.

BIG MAC Super Shrink Me!

Utloggad miwa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #10 skrivet: torsdag 16, januari 2014, 14:30:40 »
Detta med tillsatser i maten! Jag tycker att tillverkarna som producerar vår mat, tillsätter mer och mer ämnen! Oftast kemikalier med E bokstav och något nummer + en himla massa jästestrakt :(
Vi betalar mer och får mindre "riktig mat", vi betalar till kemikalietillverkarna!
Kanske ska jag köpa aktier där :)

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
« Svar #11 skrivet: fredag 17, januari 2014, 11:37:38 »
Ett annat exempel är råvaru/kvalitetsförsämringen i halvfabrikat.
Hästlasagne säljs som nötkött.

Grandiosa blev kritiserade i Norge för att skinkan på deras pizzor kallades för "pizzakött". Pizzaköttet var egentligen en utspädd köttblandning som bara innehöll 40% kött.

Kycklingfilé fylls med upp till 20% (Xtra) vatten för att öka produktvikten. Ica basic säljer kycklingfilé i 900g förpackning.
Just 900g förpackningar verkar bli vanligare.

Det verkar bli väldigt vanligt att minska vikten eller modifiera innehållet för att bibehålla lönsamheten utan att höja priset.

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
« Svar #12 skrivet: fredag 17, januari 2014, 13:37:13 »
Sen finns det många produkter där det kan vara väldigt svårt att märka om innehållet modifieras.
Exempel på detta är hår- och rengöringsprodukter (tvål, rengöringsmedel etc), parfym, tandkräm osv.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: fredag 17, januari 2014, 13:37:52 »
Jag har upplevt att barkisarna på ICA Maxi helt plötsligt var mycket mindre. Priset var det dock ingen skillnad på.
Det är möjligt att det var frågan om en praktikant i bageriet för efter ett par veckor kom den normala storleken tillbaka.

Utloggad Liberty Silver AB

• Sponsor
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: fredag 17, januari 2014, 15:17:44 »
Detta med "pizzaköttet" eller hästkött i lasagne diskuterades även i Keiser repport.

Kan vara svårt eller rent av omöjligt som någon säger att vet huruvida innehållet i vissa produkter har försämrats utan att vi märker det.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
Igår kl. 09:26

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom