Antingen har de inte fyllt kvoten eller så har de varit slarviga med att lägga upp annonsen. Vet att man kan exkludera länder när man lägger upp annonser på Ebay.Vore jag du skulle jag ta kontakt med säljaren och kolla vad som gäller, då har du fakta innan du lägger något bud.
Är hur säkert som helst att handla från ebay.se köpte nyss en lunar dragon 2012 för drygt 500 kr inklusive frakt, säljaren har drygt 16.000 omdömen och man betalar via paypal. Myntet levererades inom 7-8 dagar hos mitt närmaste postombud. Gällande kvoten, jag citerar ebay.se "Uppskatta importskatt:När du köper en artikel inom EU tillkommer inga extra kostnader för tull, skatt eller moms."
Citat från: moonlight81 skrivet fredag 14, september 2012, 22:55:02Är hur säkert som helst att handla från ebay.se köpte nyss en lunar dragon 2012 för drygt 500 kr inklusive frakt, säljaren har drygt 16.000 omdömen och man betalar via paypal. Myntet levererades inom 7-8 dagar hos mitt närmaste postombud. Gällande kvoten, jag citerar ebay.se "Uppskatta importskatt:När du köper en artikel inom EU tillkommer inga extra kostnader för tull, skatt eller moms."Nja, för att vara petig så gäller väl det där citatet de generella handelsreglerna inom EU. Det har inget med den enskilda handlarens kvot att göra.
Köpt silver ifrån flera Tyska affärer genom Ebay, enkelt sätt att komma förbi kvoten och inte haft några problem med det o brukar ta fyra dagar.
Förstår inte, kan du förklara?Jag förstår inte hur att sälja via eBay skulle vara ett sätt att kringgå kvoten? Det handlar väl om samma juridiska person som säljer och därmed samma totalkvot, samma böcker, samma momsredovisning osv osv som omfattas av kvoten?
Kvotreglerna gäller endast vid försäljning genom en webbshop. Konstigt men sant, det är alltså fritt fram för en leverantör att sälja obegränsad mängd silver på Ebay.
Jag beställde ett enstaka mynt från USA via Ebay förra hösten. Innan jag kunde hämta ut den fick jag betala en räkning som Tullverket skickade (tror att det var importmoms). Så nu försöker jag att köpa från eu länder i första hand om jag handlar på Ebay.