2. En vara är värd vad en köpare är beredd att betala. Vare sig mer eller mindre. Att någon annan än köparen tycker att någonting är värt mer är fullständigt irrelevant annat än om denne själv lägger ett bud.
Citat från: august skrivet tisdag 23, augusti 2016, 19:35:572. En vara är värd vad en köpare är beredd att betala. Vare sig mer eller mindre. Att någon annan än köparen tycker att någonting är värt mer är fullständigt irrelevant annat än om denne själv lägger ett bud.Nja du blandar ihop värde och pris. Som är två helt skilda begrepp. En vara en värd vad "marknaden" värderar varan till. Du talar om varans pris, som såklart kan vara både högre, lika med och lägre än värdet. Och for the record, anser jag också att det till största del är upp till säljaren vad hen vill acceptera för pris sett till varans värde. Trots att det är toppen att forumet kan/ska hjälpa säljaren att upplysa denne om värdet om det finns misstanke om att kunskap om det aktuella värdet inte finns.
Jag tycker inte det behöver vara fel att bjuda lågt. Det inte heller fel att påpeka budets låga nivå öppet för tredje man. Sålänge det finns ett ärligt uppsåt så brukar det bli bra. De flesta affärerna verkar också ha blivit bra.Ska inte vara för mycket regler och policys hit och dit. Tror det finns tillräckligt med regler? och förhoppningsvis tillräckligt med sunt förnuft. . Inget TTIP på forumet tack Om någon säljer något för billigt pga okunskap och en köpare betalar mindre med vetskap om att han gör en väldigt bra affär samt att han noggrannt utstuderat och kalkylerat underlåter att dela med sig av kunskapen som skulle kunna drivit upp priset, ja då brister köparen i moral. Då kanske man ska bli bankir ? När man ser att någon håller på att förstöra för sig själv och man dessutom utan större ansträngning eller kostnad kan upplysa sin medmänniska ja då tycker jag att man ska göra det. Gör man inte det så brister man också i moral. Underlåtelse kan kan gynna ondska. Faktiskt så är det en av de största orsakerna till att onda krafter har framgångar. Goda män gör inget...man låter det hända. Sedan så ska saker vägas in såsom att man inte har fullgod kunskap om säljarens särskilda behov och önskemål vilka kan göra att en affär som ser dålig ut i mina ögon kan vara bra ur andras ögon..Ungefär det som "Dealer67" påpekade med andra ord
Vilken överdrift att börja diskutera ekonomiska begrepp och sättet marknader fungerar på? Marknadsvärdet är ju rent konkret det som den säljande erbjuds av en köpare inte något teoretiskt om han eventuellt försöker sälja den på det sättet eller så skulle han få mer. Värdet är mer än priset köparen erbjuder bla bla bla, nej vid en försäljning är värdet detsamma som en köpare erbjuder inget mer. Angående bud får man väl ge hur lågt bud som helst om inte säljaren satt en lägsta gräns, sen är det upp till säljaren att acceptera eller inte. Att börja skandera skambud och så låter lite underligt för mig. Att lägga ett lågt bud är inte elakt eller ett dåligt sätt att göra affärer på snarare ett smart. Nästintill alla mina större affärer jag själv gjort skulle potentiellt kunna anses som skambud men det är ju därför jag gjort affärerna då det varit en bra affär för mig och om säljaren inte hade velat sälja kunde han tacka nej till affären. Min tanke är alltså att det rimliga är att låta säljaren sköta sina affärer och välja om han eller hon ska tacka ja till de aktuella buden själv. Samtidigt som vi låter budgivarna ge sina bud utan massa utskällning, då det inte är något fel med att försöka göra en så bra affär som möjligt för sig själv.
Citat från: Unmanipulatable skrivet onsdag 24, augusti 2016, 00:33:59Jag tycker inte det behöver vara fel att bjuda lågt. Det inte heller fel att påpeka budets låga nivå öppet för tredje man. Sålänge det finns ett ärligt uppsåt så brukar det bli bra. De flesta affärerna verkar också ha blivit bra.Ska inte vara för mycket regler och policys hit och dit. Tror det finns tillräckligt med regler? och förhoppningsvis tillräckligt med sunt förnuft. . Inget TTIP på forumet tack Om någon säljer något för billigt pga okunskap och en köpare betalar mindre med vetskap om att han gör en väldigt bra affär samt att han noggrannt utstuderat och kalkylerat underlåter att dela med sig av kunskapen som skulle kunna drivit upp priset, ja då brister köparen i moral. Då kanske man ska bli bankir ? När man ser att någon håller på att förstöra för sig själv och man dessutom utan större ansträngning eller kostnad kan upplysa sin medmänniska ja då tycker jag att man ska göra det. Gör man inte det så brister man också i moral. Underlåtelse kan kan gynna ondska. Faktiskt så är det en av de största orsakerna till att onda krafter har framgångar. Goda män gör inget...man låter det hända. Sedan så ska saker vägas in såsom att man inte har fullgod kunskap om säljarens särskilda behov och önskemål vilka kan göra att en affär som ser dålig ut i mina ögon kan vara bra ur andras ögon..Ungefär det som "Dealer67" påpekade med andra ordDet blir fel att blanda in kraftuttryck som godhet och ondska i ovanstående resonemang, såvida man inte lägger till att den som köper utnyttjar en säljares trångmål. (Typ lägger ett skambud när den som köper vet att den som säljer MÅSTE sälja utan att egentligen vilja.) Att "utnyttja" annans okunskap eller "nyttja" egen kunskap i affärer är i vissa fall vad spelet går ut på, ibland har man rätt och ibland fel, ibland visar det sig också att det man trodde var en bra affär inte var det. Vi har nog alla som gör affärer gått på några nitar då och då , tex som den gången när jag chansade och köpte ett värdefullt mynt på loppis för några hundringar som såklart visade sig vara en kopia.Den som hittar en värdefull pryl på loppis och vet att denne köper långt under vad den är värd, är det ok? Visst är det.Exempelvis har jag sett ett stenrikt par sälja ett par antika silverljusstakar för 150:- på loppis, värdet på dessa ljusstakar var över 10000. Var köparen i detta fall ondskefull som inte upplyste säljaren om vad ljusstakarna var värda? Knappast, och de som sålde klarar sig bra ändå.Ett annat exempel är när jag besökte en antikaffär och frågade om säljaren hade en våg så vi kunde väga några silvermedaljer som denne hade till försäljning. Genast flög en annan kund fram och i det närmaste förbjöd säljaren att plocka fram en våg, hon menade på att eftersom jag var ute efter att få veta vikten måste jag ju vara ute efter att tjäna pengar på medaljerna? Något kunden tyckte var oacceptabelt.Jag ska inte ge kärringen nåt epitet men jag kan lova att jag skällde ut henne efter noter.
Vilken överdrift att börja diskutera ekonomiska begrepp och sättet marknader fungerar på? Marknadsvärdet är ju rent konkret det som den säljande erbjuds av en köpare inte något teoretiskt om han eventuellt försöker sälja den på det sättet eller så skulle han få mer. Värdet är mer än priset köparen erbjuder bla bla bla, nej vid en försäljning är värdet detsamma som en köpare erbjuder inget mer.